Maatschappelijke Dienstverlening Flevoland helpt, ook op afstand

Door corona zitten veel mensen thuis en moet het bezoek wegblijven. Wat merkt Maatschappelijke Dienstverlening Flevoland (MDF) in haar werk binnen de gemeente Dronten en wat doen de hulp- en dienstverleners van MDF nu?

Wendy Rademakers werkt als coördinator bij MDF en vertelt: ‘Het zijn niet alleen de oudere mensen die momenteel zich eenzaam kunnen voelen, het treft ook andere doelgroepen dan voorheen nu in deze coronacrisis. We zien mensen die zich eenzaam voelen omdat deze crisis tegelijkertijd kwam met het verwerken van het verlies van een dierbare. Mensen die geëmotioneerd bellen omdat ze te horen hebben gekregen dat ze geen werk meer hebben, en zich afvragen: “wat nu?” Maar ook voor die mensen die juist nu een plan gemaakt hadden en moed verzameld om weer op te krabbelen uit een moeilijke periode, staat het leven ineens in een pauze. Deze crisis is voor veel mensen moeilijk, om heel verschillende redenen.’

Divers
MDF biedt op diverse terreinen hulp. De sociaal raadslieden zijn goed op de hoogte van wet- en regelgeving, wat kan helpen bij bijvoorbeeld uitstel vragen voor belastingaangifte, hoe een formulier in te vullen of een toeslag aan te vragen. De maatschappelijk werkers bieden een luisterend oor en helpen met het oplossen van verschillende problemen of het beantwoorden van vragen die mensen in hun leven tegenkomen.

Vragen
Bij de jeugdhulpverleners van MDF kan men terecht met vragen over het opvoeden en opgroeien van kinderen. Bij vragen over geldzaken, rekeningen, budgetteren of schulden kunnen de schuldhulpverleners adviseren en helpen. En als er sprake is van een burenruzie, kan MDF buurtbemiddeling bemiddelen richting een oplossing.

Dat het voor veel mensen makkelijker is om iets te bespreken als je elkaar ziet, hoort MDF tijdens deze periode vaker. ‘Het kan toch een drempel zijn om aan de telefoon of via videobellen te vertellen aan vrienden of familie, wat je bezighoudt. De maatregel om zoveel mogelijk thuis te blijven, kan er dan voor zorgen dat je die vraag of dat probleem voor je houdt, terwijl je het normaliter bij een kop koffie of tijdens die activiteit wel zou vertellen. Het piekeren in de nachtelijke uurtjes ligt dan op de loer en dat is voor niemand prettig’, aldus Wendy.

Delen
‘Dan kun je in je eigen cirkel blijven draaien, met alle emoties van dien. Een probleem alleen dragen, is best pittig. Delen maakt het makkelijker!’

Bereikbaar
MDF houdt zich natuurlijk aan alle richtlijnen en maatregelen. De kantoren zijn gesloten. Maar juist nu, wil ze er zoals altijd zijn en laten weten dat alle afdelingen van MDF op werkdagen telefonisch en per mail bereikbaar zijn voor vragen en hulp op allerlei levensgebieden. Wendy: ‘Natuurlijk is het even wennen, we helpen nu op afstand, dus telefonisch of via videobellen. Gelukkig merken we dat steeds meer mensen over die drempel heen stappen en we aan de slag kunnen om deze periode voor hen wat makkelijker te maken, samen!’