Eenzaamheid – Wat één telefoontje al kan betekenen

Misschien ben je een keer te ziek om de dokter te bellen. Of je bent gevallen – maar nét buiten bereik van de telefoon. Dan is het wel een heel veilig idee dat er iemand is die je elke dag even belt. Iemand die alarm kan slaan als je niet opneemt. Daarom brengt ZamenEen het nut van telefooncirkels opnieuw onder de aandacht.

In een eerdere editie wezen we al op de belangrijke functie die telefooncirkels kunnen hebben, helemaal nu we weer te maken hebben met meer beperkingen. Een aantal coalitiepartners van ZamenEen heeft al een telefooncirkel opgezet. In dit Journaal berichtten wij al over de mooie voorbeelden van Het Rode Kruis en PCOB die succesvolle cirkels hebben, het Rode Kruis zelfs al meer dan 40 jaar.

Controleren
Op de achtergrond zijn meerdere coalitiepartners bezig met het opzetten van extra cirkels. Iedereen die in Dronten woont, kan meedoen. Oud én jong. Je kunt dit dus ook in je eigen straat doen. Je betaalt alleen je eigen telefoontjes. Eén per dag, dat is alles. Een persoon start de belcirkel op een vast tijdstip. De persoon die gebeld is, belt de volgende op de lijst en zo verder. Wanneer iemand geen gehoor krijgt, neemt die meteen contact op met de contactpersoon. Die belt naar iemand in het netwerk van die deelnemer om te controleren wat er aan de hand is. En belt de eerstvolgende deelnemer om het belrondje weer op gang te brengen.

Contactpersonen gezicht voor belcirkels
Voor de telefooncirkels zoeken we sociaal betrokken mensen die voor een telefooncirkel van 8 tot 10 mensen een contactpersoon willen zijn. Je bent het begin­ en eindpunt van de keten en belt iedere ochtend de eerste deelnemer. Krijgt iemand geen gehoor, dan bellen ze naar jou. Jij roept hulp in en schakelt bijvoorbeeld met de opgegeven buur of familie van de deel­nemer.

Wil je meedoen met een telefooncirkel of contactpersoon zijn? Geef dit door aan het Contactpunt ZamenEen: 088­2802802 of info@zamen­een.nl.